Usługi świadczone przez naszą Poradnię są całkowicie bezpłatne
Nasza Poradnia jest placówką publiczną i posiada uprawnienia do wydawania opinii i orzeczeń - w tym orzeczeń o potrzebie indywidualnego nauczania oraz kształcenia specjalnego
Aby skorzystać z pomocy w naszej Poradni nie potrzeba skierowania
Logopeda radzi jak utrwalać głoski z dzieckiem w domu
2020-04-30
Dzisiaj dalszy ciąg porad logopedycznych: jak rozwiązać odwieczny problem automatyzacji prawidłowej wymowy w codziennych sytuacjach? W gabinecie logopedy dziecko powtarza, nazywa, wypowiada się rewelacyjnie, niestety czar pryska zaraz po wyjściu z zajęć. Dziecko wraca do swoich starych nawyków, mówi niestarannie i wydaje się, że zapomniało o tym, czego się nauczyło. Co robić, gdy zmiany w jego wymowie są ledwie zauważalne? Co robić, aby głoski, które wiesz, że Twoje dziecko potrafi wymówić były wymawiane w mowie spontanicznej prawidłowo bez ciągłego poprawiania?
klocków, lalek.
-
Bawcie się słowem – wymyślajcie rymy podczas drogi do przedszkola, recytujcie wierszyki oczekując na obiad, śpiewajcie piosenki jadąc samochodem!
-
Opowiadajcie! Wykorzystaj rzeczywiste zdarzenia i zachęcaj dziecko, aby samo przejmowało inicjatywę opowiadania: Jak było w przedszkolu? Co jadłeś? Co robiłeś z babcią? Czy pamiętasz, kto był dzisiaj w szkole? Kogo nie było i dlaczego?
-
Zwracaj uwagę swojemu dziecku na słowa, jakie wypowiada. Rób to jednak w subtelny sposób, aby go nie zniechęcić. Jeśli zamieni głoski, zapytaj: Co powiedziałeś? Możesz powtórzyć? Na pewno chciałeś to powiedzieć? Nie rób tego za każdym razem; zwracaj uwagę sporadycznie, kilka razy w ciągu dnia.
-
Wprowadź nowe pojęcie w Waszym domu – czas ładnego mówienia. Na czym to polega? Wykonujecie ćwiczenia ogólnorozwojowe – rysujecie, malujecie, wycinacie, liczycie lub bawicie się – gracie w gry, budujecie zamki z klocków. Na początku ustaw minutnik na kilka minut i pilnuj, aby dziecko w tym czasie koncentrowało się nad tym, co mówi i jak mówi. Z każdym kolejnym dniem wydłużaj czas ładnego mówienia lub stwarzaj okazję do kolejnej “tury”.
-
Wprowadź system motywacyjny. To nie musi być nic słodkiego! Pomyśl, co lubi Twoje dziecko? Może bańki mydlane? Może przybijać pieczątki? Może zabawy z malowaniem palcami? Może jakaś z zabaw gazetowych ? Może wspólna gra na instrumencie, na przykład bębnach? A może ulubiona aktywność sportowa? Warto dostosować system motywacyjny do d
Wczesniejsza wiadomość
Następna wiadomość