Jeśli wydaje ci się, że Twoje dziecko powinno już mówić R, a nie mówi, to te informacje są właśnie dla Ciebie.
Głoska R jest najtrudniejsza ze wszystkich głosek języka polskiego. W wymowie dziecka pojawia się jako ostatnia w okolicach 6-7 roku życia. Nie zawsze jednak tak jest. Czasami się nie pojawia, a czasami jest źle realizowana. Wszystkie nieprawidłowe realizacje określa się jako ROTACYZM lub RERANIE.
Mogą się one objawiać następująco:
- opuszczanie- dziecko mówi tak, jakby głoski R w ogóle nie było, np. t-awa (trawa), bied-onka (biedronka), -ak (rak), -ogal (rogal).
- zastępowanie R innymi głoskami: J, L, H, F, to najczęściej występujące zaburzenie: cytJyna, LoweL.
- zniekształcanie głoski R
Prawidłowo brzmiące R wymaga właściwego ułożenia języka: koniuszek języka oparty jest o wałek dziąsłowy za górnymi siekaczami, a jego drgania są źródłem realizacji R.
-
Kiedy język lokuje się z prawej lub lewej strony jamy ustnej, a nie na wałku dziąsłowym, to mówimy o – bocznej realizacji głoski R.
-
Kiedy język wysuwa się z jamy ustnej i drga między zębami, to mówimy o międzyzębowej realizacji R.
-
Inną niepoprawną realizacją jest tzw, „ R- francuskie”, drga wtedy języczek.
-
Jest także R – gardłowe.
W każdym z tych przypadków należy skontaktować się z Logopedą.
Terapia ROTACYZMU nie należy do szybkich i łatwych, ale nie zniechęcaj się!
-
Uświadom dziecku, dlaczego konieczne są ćwiczenia i jakie pozytywne skutki mogą przynieść.
-
Ćwicz systematycznie w domu około 15 minut, aby usprawniać narządy artykulacyjne. Sp